معرفی رشته دارو سازی

هدف

تربيت داروساز و نتيجه نهايي: فارغ‌التحصيلاني كه شغلشان داروفروشي يا نسخه‌پيچي است.

آنچه خوانديد، تنها نظر يك نفر نيست بلكه ديدگاه صدها داوطلب آزمون سراسري است. جواناني كه معتقد بودند وجهه رشته داروسازي فقط به خاطر عنوان دكتراي آن است والا اين رشته حرفي براي گفتن ندارد چرا كه بايد بعد از 5 يا 6 سال درس خواندن به حرفه داروفروشي رضايت داد.

اين نشان مي‌دهد كه متاسفانه بسياري از مردم و از جمله تعداد قابل توجهي از داوطلبان آزمون سراسري شناخت صحيحي از رشته داروسازي ندارند. در واقع آنها نمي‌دانند كه نه تنها شغل يك فارغ‌التحصيل داروسازي، داروفروشي نيست بلكه فقط هدف اين رشته تربيت داروساز نمي‌باشد. چرا كه داروسازي تنها يكي از تخصص‌هاي فارغ‌التحصيلان اين رشته است.

در علم پزشكي براي مداواي يك بيمار روش هاي متعددي از جمله دارو درماني، جراحي و روان‌درماني وجود دارد. كه در اين ميان دارو درماني به عنوان متداولترين شيوه در تمام دنيا شايع مي‌باشد و رشته داروسازي، رشته‌اي است كه در همين زمينه با بيماران و مردم مرتبط مي‌گردد. ازهمين?رو داروسازي عنوان مناسبي براي اين رشته نيست. چون‌ فارغ‌التحصيل اين رشته نبايد حتما در كارخانه‌ها يا لابراتوار داروسازي كار بكند بلكه فعاليت اصلي فارغ‌التحصيل اين رشته، ارائه خدمات دارويي است. يعني يك داروساز بايد به ارائه مشاوره دارويي و بررسي روش­هاي داروسازي و ضعف­هاي احتمالي موجود در رژيم‌هاي دارو درماني بپردازد.

در مورد اهميت بخش داروسازي صنعتي (فرموله كردن دارو) بايد گفت :

در حال حاضر حدود 40 يا 50 نوع شكل دارويي متداول وجود دارد و اين در حالي است كه هر روز در دنيا شركت هاي مختلف داروسازي ، سيستم‌هاي دارورساني جديدتري ارائه مي‌دهند و تلاش مي‌كنند كه فرم دارو، بهتر و نحوه استفاده از آن ، راحت تر گردد.

توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه

رشته داروسازي با تحقيق و پژوهش عجين شده است و هر ساله تعدادي داروي جديد وارد بازار مي‌شود كه نتيجه تحقيقات چندساله دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي است. به همين دليل داوطلب اين رشته بايد به تحقيق علاقه‌مند باشد چون اعتبار علمي اين رشته تا حدود زيادي به انجام كارهاي تحقيقاتي بستگي دارد.

شايد بتوان گفت كه امروزه وجه تمايز داروسازي از رشته‌هاي پزشكي و دندان پزشكي در انجام پايان نامه‌هاي تحقيقاتي و كاربردي اين رشته است.

اگر كسي به كارهاي تحقيقاتي عشق مي‌ورزد و مي‌خواهد تحقيقي انجام دهد كه در جهت رفع دردها و نياز‌هاي بشري باشد، داروسازي يكي از بهترين رشته‌هاي دانشگاه است كه مي‌تواند آرزوي او را برآورده سازد.

دانشجوي داروسازي بايد در علوم پايه مثل فيزيولوژي، شيمي و فيزيك توانمند باشد. همچنين در صورت قوي‌بودن در درس رياضي مي‌تواند در گرايش‌هاي مختلف داروسازي مثل طراحي دارو، سيستم‌هاي موجود در كارخانه‌هاي داروسازي و شبكه‌هاي رايانه‌اي داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها از كامپيوتر بخوبي استفاده كند.

داروسازي تلفيقي از علوم پايه و باليني است و به همين دليل توانمندي در دروس فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي براي اين رشته ضروري است. همچنين دانشجوي اين رشته براي ارائه خدمات به بيماران بايد بتواند با افراد بدرستي ارتباط برقرار كرده و خوب صحبت كند و در ضمن فردي سخت‌كوش و جدي باشد چون دروس اين رشته بسيار فراگير و متنوع بوده و هم جنبه حفظي و هم جنبه فهميدني دارد و در نتيجه به همت و تلاش قابل توجه نيازمند است.

با توجه به اين كه بيشتر كتب درسي اين رشته به زبان انگليسي است، دانشجوي داروسازي بايد به زبان انگليسي مسلط باشد تا بتواند از كتب و مجلات علمي موجود به خوبي بهره‌ ببرد.

 وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

پس از اخذ مدرك دكتراي عمومي داروسازي به شرط داشتن معدل كل بالا ، دانشجو مي‌تواند در امتحان دوره تخصصي شركت كند. دانشجويان پذيرفته شده در دوره تخصصي بسته به گرايش تحصيلي خود،‌ واحدهاي گوناگون و متنوع ديگري را (تقريبا 40 واحد) در سطح پيشرفته و تخصصي مي‌گذرانند كه بخش عمده آن پايان‌نامه تخصصي است. قبل از انتخاب پايان‌نامه تخصصي، دانشجو بايد در امتحان جامع تخصصي كه در سطح كشور برگزار مي‌شود نمره قبولي را كسب نمايد. سرانجام پس از نگارش و دفاع از پايان‌نامه به اخذ مدرك دكتراي تخصصي (P.h.D) نايل مي‌آيد.

آينده شغلي و بازار کار

با وجودي كه امروزه شاهد يك بحران كاري در رشته‌هاي پزشكي هستيم اما نه تنها تعداد فارغ‌التحصيلان رشته داروسازي زياد نيست بلكه كم نيز هست. چون در يك بيمارستان به ازاي هر 110 تخت يك دكتر داروساز باليني و دو دكتر داروساز عمومي مورد نياز است. البته بايد توجه داشت كه آنچه مورد نظر ما است، دكتر داروسازي است كه خدمات دارويي ارائه دهد نه كسي كه داروفروشي يا نسخه‌پيچي كند!

درست است كه در چند سال گذشته به علت تعداد زياد فارغ‌التحصيلان، فرصت‌هاي كاري اين رشته كم شده است اما با اين وجود حدود 90 درصد فارغ‌التحصيلان اين رشته جذب بازار كار مي‌شوند كه از اين ميان بيش از 80 درصد جذب داروخانه و مابقي در صنايع داروسازي (ساخت و كنترل دارو) و كارخانه‌هاي آرايشي بهداشتي مشغول به كار مي‌شوند و يا در كارهاي اجرايي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي فعاليت مي‌كنند.

از سوي ديگر در حال حاضر حدود 97 درصد داروهاي مورد نياز كشور (از نظر عددي) در كارخانه‌هاي متعدد داروسازي داخل كشور ساخته مي‌شود و بدون شك كارشناسان و متخصصان موجود در اين كارخانه‌ها، فارغ‌التحصيل رشته داروسازي هستند. همچنين در 5 كارخانه بزرگ داروسازي كشور وجود بخش تحقيقات دارويي و كار در اين زمينه الزامي شده است. اين در حالي است كه اكثر كارخانه‌هاي داروسازي كشور داراي واحدي به نام واحد تحقيقات هستند و در نتيجه امكان فعاليت‌هاي تحقيقاتي براي فارغ‌التحصيلان علاقه‌مند و مستعد اين رشته مهيا مي‌باشد.

در رشته داروسازي دست براي تحقيق خيلي باز است. چون علاوه بر كار در بخش تحقيقات كارخانه‌هاي داروسازي، فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌تواند بطور خصوصي نيز بويژه در بخش داروهاي گياهي تحقيق كند و يا در حالي كه در داروخانه كار مي‌كند، به تحقيقات نيز بپردازد يعني به روي نسخه‌هاي بيماران مطالعات تحقيقاتي انجام دهد.

درس هاي پايه‌
بيولوژي (نظري)
بيولوژي (عملي)
فيزيك (نظري)
فيزيك (عملي)
رياضيات پايه و مقدمات آمار
شيمي عمومي (نظري) 1 و 2
شيمي عمومي (عملي) 1 و 2
بيوشيمي (نظري)
بيوشيمي (عملي)
فيزيولوژي (نظري) 1 و 2
فيزيولوژي (عملي)
شيمي آلي (نظري) 1 و 2
شيمي آلي (عملي) 1 و 2
تشريح
اصول خدمات بهداشتي
آمار حياتي
شيمي تجزيه كمي (نظري)
شيمي تجزيه كمي (علمي)
ميكروبشناسي (نظري و عملي)
انگل‌شناسي و قارچ‌شناسي (نظري)
انگل‌شناسي و قارچ‌شناسي (عملي)
ايمونولوژي (عملي)
ايمونولوژي (نظري)
كمكهاي اوليه
كامپيوتر
دروس اختياري
كارآموزي صنعت 2
فرآورده‌هاي بهداشتي
كلينيكال فارماسي
بهداشت صنعتي
راديو فاراماسي
داروسازي بيمارستاني
شيمي گياهي
تجزيه و كنترل مواد خوراكي
آب شناسي و آب‌درماني
تخمير و تغييرات مواد دارويي
درس هاي اختصاصي
زبان تخصصي 1 و 2
مقدمات داروسازي
گياه‌شناسي داروسازي
گياه‌شناسي دارويي (نظري)
گياه‌شناسي دارويي (علمي)
اشكال دارويي (نظري) 1 و 2
اشكال دارويي (عملي)
تغذيه و رژيم درماني
مواد خوراكي (نظري)
مديريت در داروسازي
درمانشناسي 1 و 2
اطلاعات دارويي 1 و 2
شيمي دارويي 1 و 2 و 3
فارماكولوژي (نظري)
فارما كولوژي (علمي)
مفردات پزشكي (نظري) 1 و 2
مفردات پزشكي (عملي)
فرآورده‌هاي دارويي بيولوژيكي
فيزيكال فارماسي 1 و 2
روشهاي دستگاهي (نظري) 1 و 2
روشهاي دستگاهي (عملي)
سم‌شناسي (نظري)
سم‌شناسي (عملي)
بيوفارماسي
داروسازي صنعتي (نظري) 1 و 2
داروسازي صنعتي (عملي) 1 و 2
كارآموزي داروخانه 1 و 2
كنترل ميكروبي دارويي (نظري)
كنترل ميكروبي دارويي (عملي)
كارآموزي صنعت 1
پايان‌نامه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *