معرفی رشته هوشبری

هدف

دوره هوشبري يكي از دوره‌هاي آموزش عالي (از شاخه‌هاي پيراپزشكي) است و هدف آن تربيت نيروي انساني كارآمدي است كه هر 1 يا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستيار يك متخصص بیهوشی زير نظر وي در يك بخش اتاق عمل انجام وظيفه نمايند.

فارغ التحصیلان هوشبری توانایی شناسایی دستگاههای اندازه گیری گازهای خون و سایر وسایل مربوط به رشته بیهوشی و تنظیم و کاربرد آنها شناسایی دستگاه­های مختلف بیهوشی در اتاق عمل و استریلیزاسیون آنها بیهوش ساختن بیمار زیر نظر متخصص و مراقبت­های قلبی و تنفسی و بیدار کردن او در پایان عمل درد شناسی احیای قلبی  ریوی و انجام دادن بی­حسی ناحیه­ای و غیره در موارد کلینیکی پرستاری به روش علمی و مراقبت از بیماران بد حال را دارند.

با توجه به تعدد اعمال جراحي, به منظور كمك به متخصصين هوشبري تشكيل دوره كارداني و كارشناسي هوشبري و تربيت افرادي كاردان و كارشناس در اين زمينه و بكار گماردن آنها در بخشهاي هوشبري زير نظر متخصصان اين رشته مي‌تواند به استفاده بهينه از كار متخصصان بیهوشی بيانجامد.

لطف يك هوشبر در حق بيمار موقعي آشكار مي‌شود كه ما در حالت بيداري سوزني به دستمان فرو مي‌رود رشته هوشبري هدفش تربيت افرادي است كه به عنوان دستيار يك متخصص بيهوشي در بخش هوشبري اتاق عمل مشغول كار شوند. طول دوره‌ی اين رشته حداقل 4 سال است و دروس اين رشته به صورت نظري عملي و كارآموزي در بيمارستان‌ها عرضه مي‌شود.در حال حاضر امكان ادامه‌ی تحصيل طي ضوابطي در دوره كارشناسي ارشده پرستاري فراهم است.

رشته هوشبري در هر مقطعي که باشد محل کارش مراکز درماني است. هوشبري يکي از حلقه هاي تکميل کننده تيم درماني است که جهت بهبود بخشيدن به شخص بيمار در مرکز درماني حضور دارد.

دروس این رشته به صورت نظری عملی وکار آموزی در عرصه است.

فارغ‌التحصيلان هوشبری در صورت تمايل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط می­توانند از طریق کارشناسی ارشد پرستاری, آناتومی, فیزیولوژی و ديگر زير شاخه هاي علوم پزشكي به مدارج بالاتر دست پیدا نمایند که در صورت پذیرفته شدن در هر یک از رشته­های کارشناسی ارشد, شرح وظایف فرد تغییر یافته و از رشته هوشبری خارج می­گردد (ادامه تحصيل در اين رشته تا دكتراي بيهوشي امكان پذير نمي­باشد)

با توجه به توسعه و گسترش دامنه علوم مربوط به بیهوشی، رشته کارشناسی هوشبری با تاکید بر یادگیری فعالانه، نوآوری، کسب اطلاعات و مهارت های بالینی جدید و مراقبت از بیماران به مطلوبترین شکل ممکن تاسیس شد.

این دوره يكي از دوره‌هاي آموزش عالي (از شاخه‌هاي پيراپزشكي) است که دانشجویان طی دوره آموزشی با اصول جدید, روشها, تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مراقبت از بیمار بیهوش در اعمال جراحی عمومی, تخصصی و همچنین بخشهای مراقبت های ویژه و اورژانسها آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را به صورت نظری و عملی فرا می گیرند.

 كساني كه دوره هوشبري را به پايان مي‌رسانند قادرند:

1- دستگاههاي بيهوشي و ما نيتورهاي مختلف( تجهیزات کنترلی ) مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبت‌هاي ويژه و دستگاههاي تنفس مصنوعي را بخوبي بشناسند، قادر به استريليزاسيون آنها باشند و بتوانند آنها را تنظيم نمايند و بكار برند.

2- دستگاههاي اندازه‌گيري گازهاي خون و ساير وسايل آزمايشگاهي مربوط به رشته بيهوشي را بشناسند و تنظيم كنند و بكار برند.

3- تحت نظر متخصص، بيهوش ساختن بيمار را شروع كنند و از بيمار بيهوش مراقبتهاي قلبي – تنفسي بعمل آورند و در بازگرداندن بیمار از اثرات بیهوشی با متخصص بیهوشی همکاری نمایند.

4- در بخش هاي كلينيك درد، احياي قلبي – ريوي و انجام بيحسي‌هاي ناحيه‌اي و غيره به متخصصان هوشبري كمك كنند.

5- با مطالعه پرونده بيمار و شناسائي وي مطابق اصول علمي از بيمار پرستاري نمايند و نيز در واحد مراقبتهاي ويژه از بيماران بدحال مراقبت كنند.

كاردانها و کارشناسان هوشبري نمي‌توانند مستقلاً به امر هوشبري بپردازند و موسسات و بيمارستانها حق ندارند آنان را مستقلاً بكار گمارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *