در این مقاله میخواهیم روش مطالعه علوم و فنون ادبی و یا همان روش مطالعه ادبیات اختصاصی را با هم بررسی کنیم.

همانطور که میدانید ابن درس از مهم ترین درس های رشته علوم انسانی است و در زیر گروه یک با ضریب4 در کنکور، تاثیرگذار ترین درس در قبولی داوطلبانی است که می خواهند در رشته های این زیر گروه قبول شوند. علوم و فنون ادبی در بقیه زیر گروه ها ضریب 2 دارد و به نسبت ضریبی که دارد از درس های مهم است. با ما همراه باشید  تا با خواندن نکاتی که در ادامه در رابطه با روش مطالعه ادبیات اختصاصی می گوییم، یک تغییر بزرگ در روش مطالعه خود ایجاد کنید و بتوانید از این درس نتیجه خوبی بگیرید.

روش مطالعه ادبیات اختصاصی(علوم و فنون ادبی)

برای آنکه بتوانید یک مطالعه خوب و نتیجه بخش داشته باشید، باید اول یک شناخت کلی نسبت به بخش های مختلف این درس داشته باشید. سوالات علوم و فنون ادبی نظام جدید ها و یا همان ادبیات اختصاصی نظام قدیم ها از قرابت معنایی، تاریخ ادبیات و سبک شناسی، آرایه ادبی، عروض و قافیه و لغت تشکیل شده است.

هرکدام از این بخش هارا باید به نحوه خاصی مطالعه کنید تا بتوانید از آن نتیجه بگیرید. همچنین برای اینکه بتوانید از روش مطالعه ای که در ادامه راجع به آن صحبت می کنیم، نتیجه بگیرید، باید منابع خوبی هم داشته باشید. ما در مقاله ای جداگانه بهترین منابع این درس را معرفی کرده ایم.

تاریخ ادبیات و سبک شناسی

این بخش از علوم و فنون ادبی از مهم ترین و پر سوال ترین بخش هاست پس باید با یک روش درست و دقیق به مطالعه آن بپردازید. شما برای مطالعه این بخش باید سه مرحله را انجام دهید تا به سطح خوبی برسید. تاکید می کنم که حتما باید هر سه مرحله را پشت سر بگذارید و ترتیب مرحله هاراهم جا به جا نکنید!

  1. در قدم اول روش مطالعه ادبیات اختصاصی برای بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی، شما باید یک مطالعه روزنامه وار داشته باشید تا یک دید کلی نسبت مطلب پیدا کنید و بعد از اینکه مفهوم کلی آن را متوجه شدید، باید سعی کنید بعد از خواندن ویژگی های هر دوره یا سبک ادبی، با مثال هایی که در کتاب است، ویژگی هایی که یاد گرفته اید را ملکه ذهن خودتان کنید.

برای مثال نمونه از شعر شاعران دوره ای که راجع به آن مطالعه کرده اید و یا نثر نویسندگان آن دوره را جلوی خود بگذارید و ویژگی های ادبی و فکری و… آن را بررسی کنید. با این کار، چون خودتان تلاش می کنید  ویژگی های نثر یا شعر را پیدا کنید، قطعا یادگیری کامل و دقیقی خواهید داشت و مطالب برای شما ماندگار خواهد بود.

2-در قدم دوم و بعد از مطالعه بقیه سبک های ادبی ، باید مطالعه به صورت مقایسه ای داشته باشید.

یعنی سبک های ادبی را به صورت مقایسه ای و در کنار هم بخوانید تا ویژگی های آن ها را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید.

البته این مرحله از مطالعه قطعا باید در مرور های دوم به بعد شما انجام شود تا روی مطلب تا حدی تسلط داشته باشید و بتوانید این مقایسه را انجام دهید. ولی بدانید با انجام این کار، یک جهش بزرگ در یادگیری سبک شناسی و تاریخ ادبیات خواهید داشت. همچنین میتوانید از خلاصه نویسی و حاشیه نویسی هم استفاده کنید.

3-قدم سوم هم حفظ کردن است. سعی کنید زمانی که کاملا مطلب را فهمیدید و آن را درک کردید، شروع به حفظ کردن جزئیات کنید. دوباره تکرار می کنیم که اصلا ترتیب را جا به جا نکنید.

قرابت معنایی

در روش مطالعه ادبیات اختصاصی برای بخش قرابت معنایی، به چند نکته اشاره می کنیم. نکته اول این است که شما باید به مفاهیمی که در کتاب درسی راجع به آن ها صحبت شده مسلط باشید و بتوانید مفاهیم و بیت ها و نثر های موجود در کتاب درسی را درک کنید. نکته دوم در این روش مطالعه این است که باید خودتان را با تست های قرابت معنایی به چالش بکشید. باید روزانه تعدادی تست قرابت معنایی حل و بررسی کنید. در بررسی تست ها، بیت هایی را که درک مفهوم آن ها برای شما مشکل است را به همراه مفهومشان در یک برگه بنویسید و گاهی اوقات نگاهی به آن بیندازید.

همچنین تک تک گزینه های هر تست را از نظر مفهوم بررسی کنید تا ذهن شما آماده شود.

آرایه ادبی

برای یادگیری آرایه های ادبی، باید صبور باشید. در قدم اول تک تک آرایه ها را جداگانه یاد بگیرید و برای آن ها تست بزنید و بعد از یاد گرفتن همه آنها، تست های ترکیبی را شروع کنید. دقت کنید که در حل تست های آرایه باید به مهارت برسید. یعنی باید بدانید که در حل تست های آرایه باید از کجا و کدام آرایه شروع کنید که این مهارت ها بعد از مدتی تمرین روزانه به دست می آید.

عروض و قافیه

برای یادگیری این بخش باید مطالب عروض پایه دهم را کامل بلد باشید و طبق این مطالب پایه ای جلو بروید. بیشترین کاری که در یادگیری این بخش به شما کمک می کند، دانستن یک سری از نکات و در کنار آن تمرین و تمرین و تمرین است. بعد از مدتی می بینید که به راحتی و همزمان با خواندن شعر، به جای کلماتش، وزن آن به گوشتان می رسد و همین برای شما کافی و عالی است.

لغات

برای حفظ و یادگیری این بخش هم باید یک مطالعه و مرور مستمر داشته باشید. می توانید برای یادگیری لغات از جعبه لاینتر هم استفاده کنید که از کارهای بسیار نتیجه بخش در حفظ لغات است.

سخن پایانی

شما با تمرین و تکرار و صبر می توانید با این روش مطالعه ادبیات اختصاصی یا همان علوم و فنون ادبی، از این درس بهترین نتیجه را بگیرید. صبور باتشید و با پشتکار و این روش مطالعه به درصد دلخواهتان در این درس برسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *