روش مطالعه تاریخ برای کنکور انسانی موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در ادامه نکاتی جهت یادگیری بهتر این درس ارائه شده است. جون خیلی از بچه های انسانی این درس را به سختی یاد میگیرند و از طرفی بعضی از بچه ها علاقه ای به این درس حفظی و پر دردسر ندارند، روش مطالعه تاریخ را برای شما در این مقاله آماده کرده ایم.

به خاطر سپردن سیر کلی وقایع تاریخی

برای اینکه وقایع تاریخی را بهتر درک کنید، ابتدا باید سیر کلی جریانات تاریخی و علل و عواقب بروز آن را بدانید تا جزئیات آن را بهتر درک کنید. بنابراین ابتدا سعی کنید روند کلی اتفاقات را به ذهن سپرده و چند بار آن را برای خودتان مرور کنید. با این کار به یک فهم کلی از وقایع تاریخی می رسید و این اتفاق باعث میشد شما به راحتی یک واقعه را درک کنید و در کنار آن برای حفظ نکات، اسامی و زمان های وقوع وقت بگذارید.

پس در روش مطالعه تاریخ اول یک واقعه تاریخی را درک کنید، بعد به زبان خود آن را برای خود توضیح دهید و در مرحله بعد به حفظ جزئیات بپردازید.

روش مطالعه تاریخ از نظر بازه زمانی

سعی کنید تاریخ را در طی سال مطالعه کنید. زیرا مطالعه حجم زیاد از درس تاریخ و به خاطر سپردن حجم بالای رویداد ها و جزئیات آن ها در مدت زمان کوتاه عملا امکان پذیر نیست. در واقع با مطالعه منظم و مرور های به موقع در بازه زمانی های مشخص، می توانید در این درس کاملا مسلط شوید. پس حتما مرور را برای این درس جدی بگیرید و سعی کنید در کنار مرور های به موقع، بعد از پایان هر درس، همان درس و درس قبلی را در ذهن خود مرور و بازیابی کنید. در یک مقاله نحوه مرور را به طور کامل توضیح داده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

ریشه یابی وقایع تاریخ

یکی دیگر از اصول مهم در مطالعه تاریخ، ریشه یابی وقایع است. وقتبی به چگونگی شکل گیری وقایع و نتایج آن پی ببرید، خواندن درس تاریخ برایتان بسیار جالب می شود. برای یاد گیری و به خاطر سپردن وقایع به خصوص عهدنامه از کلمات کلیدی استفاده کنید. در کل هر کاری که باعث افزایش فهم شما از یک واقعه شود، به یادگیری بهتر شما کمک می کند.

توجه ویژه به متن کتاب درسی

برای مطالعه درس تاریخ در کنکور بیشتر روی متن کتاب تمرکز کنید و تست زدن را در الویت دوم قرار دهید.یعنی در روش مطالعه تاریخ سعی کنید توجه اول شما به کتاب باشد و از هر قسمت چند تست به عنوان نمونه حل کنید. بنابراین تمام  قسمت های کتاب درسی باید به دقت خوانده شوند زیرا اگر قسمتی از کتاب را مطالعه نکنید ممکن است در کنکور از آن قسمت سوال مطرح شود و زحمات شما برای مطالعه بقیه بخش ها هم به هدر برود. برای آشنایی با سوالات امتحان نهایی این درس بهتر است نمونه سوالات سال قبل را مطالعه کنید.

توصیه پایانی

در انتها چند توصیه مهم برای مطالعه درس تاریخ، برای شما داریم:

1-از بودجه بندی کنکور برای مطالعه این درس استفاده کنید.

2-در روش مطالعه تاریخ باید حتما بعد از مطالعه هر درس مطالب را دسته بندی کنید. این کار را  می توانید به کمک نمودار درختی و یا فلش کارت و یا حتی یک برگه ساده انجام دهید. سعی کنید در پایان هر درس، شخصیت ها، تاریخ وقایع مهم و نکات مربوط به عهدنامه ها و … را بنویسید و در آخرین صفحه درس بچسبانید.

3-هنگام مطالعه رویداد های تاریخی از قدرت تخیل خود استفاده کنید و صحنه ها را بازسازی کنید. این کار به افزایش یادگیری و ماندگاری مطلب در ذهن شما کمک می کند.

4-به یاد داشته باشید در مطالعه درس تاریخ مقایسه و دسته بندی بسیار مهم و کار آمد است. همانطور که در مورد اول گفتیم، در انتهای هر درس مطلب را دسته بندی کنید و پس از پایان هر فصل، کل این دسته بندی هارا با هم مقایسه کنید و در یک نمودار دیگر برای خود جای دهید. مثلا در رابطه با فصل سوم تاریخ سال دهم، که در رابطه با ایران در عصر باستان است، در پایان هر درس یک دسته بندی داشته باشید و در انتهای فصل هم یک دسته بندی کلی تر برای کل فصل و مطالبی که در امتداد هم هستن ولی برای درس های مختلف اند را در یک دسته بندی جای بدهید. با این کار قطعا هیچ مشکلی در یادگیری تاریخ نخواهید داشت و در کل این بهترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *