روش مطالعه جامعه شناسی( علوم اجتماعی) برای داوطلبینی که قصد انتخاب رشته زیر گروه های 2 یا 5 را دارند قطعا مهم خواهد بود. این درس در زیر گروه های گفته شده ضریب بالای 3 ( و مجموعا ضریب 9) دارد. این دو زیر گروه شامل رشته های جامعه شناسی، خبرنگاری و گروه روانشناسی و علوم تربیتی می شود. در این مقاله به روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور می پر دازیم.

اهمیت کتاب درسی

مهم ترین منبع برای درس جامعه شناسی کتاب درسی است. برای کسب درصد خوب در این درس خواندن سطحی کافی نیست. بلکه باید تک تک پاراگراف ها با دقت و تامل مطالعه شود. تا مطالب را عمیقا یاد بگیرید. در غیر این صورت مطالب به سرعت فراموش می شوند. بنابراین سعی کنید با روش های مختلف از قبیل رمز گذاری و خلاصه برداری به روش حاشیه نویسی و رسم درخت های خلاصه برداری و … فهم اصولی این درس را بالا ببرید.

روش مطالعه جامعه شناسی به صورت قدم به قدم

1-ابتدا هر درس را دو بار به صورت روزنامه وار بخوانید. بعد از درک کامل درس شروع به خلاصه برداری به زبان خودتان کنید. هرچقدر خلاصه های شما کامل تر و دقیق تر باشد مراحل جمع بندی و مرور با سرعت و دقت بالا تری پیش میرود.

2-پس از تسلط کامل به متن، تست زدن را شروع کنید. سپس با بررسی پاسخ های تشریحی سوالات نکات کلیدی برگرفته از پاسخ های تشریحی را به خلاصه های خود بیافزایید و در مرور های بعدی نیز مجددا آنها را مطالعه کنید.

3-مطالعه دروس علوم اجتماعی و جامعه شناسی باید به طور پیوسته و با فاصله زمانی های کوتاه انجام شود. هیچ وقت برای مدت طولانی این درس را رها نکنید. چرا که در این صورت زحمات قبلی شما از بین می روند و مجبور خواهید بود کار را از اول شروع کنید. مطالب خوانده شده در این درس بایستی در بازه های کوتاه (2 تا 3 روز) مرور شده تا مطالب ملکه ذهن شود. به طور کلی مرور در این درس بسیار اهمیت دارد و اگر از کسانی که در این درس درصد بالایی کسب کرده اند، راجع به مرور بپرسید، قطعا می گویند که 6 الی 8 دور همه درس های این کتاب را مرور کرده اند.

4- تست های ترکیبی کنکور برای دروس علوم اجتماعی جز تست های نسبتا دشوار است. برای گذر از این تست ها،  باید پیوستگی بین مطالب موجود در کتاب را استخراج کنید. این نکات را حتما  در دفترچه جداگانه ای بنویسید.

5- توجه به مثالها و نمونه ها در هر درس بسیار ضروری است.

6- فعالیت های موجود در کتاب را جدی بگیرید. این فعالیت ها جهت درک کامل تر دانش آموز تالیف شده اند.

نمودار های موجود در کتاب جامعه شناسی می تواند به خوبی نظر طراحان سوال در کنکور را به خود جذب کند. آن ها را با دقت بخوانید و در دفتر جداگانه تحلیل و بررسی هر کدام را بنویسید. این مطالب در زمان مرور بسیار مفید خواهند بود.

تست زنی درس جامعه شناسی

در روش مطالعه درس جامعه شناسی پس از مطالعه هر درس بررسی تست های کنکور و تالیفی می تواند شما را با سبک سوالات کنکور آشنا  کند. تحلیل تست ها را هم فراموش نکنید زیرا بسیار مهم است. چون باید سعی کنید برای نتیجه گرفتن از این درس، یک دیدگاه باز داشته باشید و بتوانید به راحتی مسائل را تحلیل کنید. پس باید تست های متنوع را بررسی و تحلیل کنید و از نکات تازه ای که از آنها پیدا می کنید، استفاده کنید. سعی کنید نکات را در کتاب درسی یا یک دفتر جداگانه بنویسد.

نکاتی که باید در مطالعه جامعه شناسی به آن توجه کتید

در مطالعه درس جامعه شناسی، حتما به ترتیب مطالعه خود برای درس جامعه شناسی یا همان علوم اجتماعی را از کتاب سال دهم شروع کنید و سعی کنید مطالب را از کتاب پایه خوب بفهمید و درک کنید.

حتما به بودجه بندی سوالات درس جامعه شناسی توجه کنید.

مورد بعدی منبع مطالعه شماست. برای درس جامعه شناسی باید منبع اول مطالعه شما خود کتاب درسی باشد و برای تست، از منبع دیگری استفاده کنید.

سخن پایانی

هر چیزی که برای نتیجه گرفتن از درس جامعه شناسی نیاز بود را در این مقاله گفتیم. به طور خلاصه، شما باید برای موفقیت در درس جامعه شناسی یا همان علوم اجتماعی، کتاب درسی را منبع خودتان قرار دهید و با مرور های بسیار در این درس به تسلط برسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *