معرفی رشته مهندسی حمل و نقل ریلی

هدف

كارشناس مهندسي حمل و نقل ريلي از نظر ماهيت مشابه رشته مهندسي صنايع و مهندسي حمل و نقل مي باشد و به بحث تحليلهاي اقتصادي در زمينه ساخت مسيرها و تأسيسات جانبي جديد و بهره برداري از مسيرها و تجهيزات موجود در راه آهن مي پردازد. دانشجويان اين رشته علاوه بر درسهاي تخصصي رشته هاي فوق، درسهاي تخصصي در زمينه آشنايي و تحليل اقتصادي در قسمتهاي مختلف راه آهن را نيز مي آموزند. دانش آموختگان اين رشته مي توانند با آموخته هاي خويش در موارد ذيل فعاليت داشته باشند.

  • كار در شركت راه آهن شهري و بين شهري
  • طراحي سيستمهاي مختلف حمل و نقل ريلي
  • ابداع و ساخت سيستمهاي مختلف بهره برداري و ساخت راه آهن
  • دادن پوشش آموزشي به مراكز آموزش فني و علمي در امور بهره برداري از راه آهن
  • مديريت و برنامه ريزي راه آهنها
  • رفع نيازمنديهاي فني و مديريتي صنايع حمل و نقل ريلي

دیباچه:

مدیریت‌ استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌، امکانات‌ و تأسیسات‌ شبکه‌ راه‌آهن‌ و تجهیزات‌ متحرک‌ ریلی‌ بر عهده‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی است. در حقیقت‌ فعالیت‌ یک‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ به‌ دو بخش‌ عمده‌ قبل‌ از طراحی‌ خط‌ راه‌آهن‌ و بعد از طراحی‌ خط‌ تقسیم‌ می‌شود. که‌ در مرحله‌ نخست‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ حجم‌ مسافر و کالایی‌ که‌ در خط‌ مورد نظر جا به‌ جا خواهد شد، پیش‌بینی‌ کرده‌ و بررسی‌ می‌کند که‌ آیا تأسیس‌ این‌ خط‌ به‌ صرفه‌ می‌باشد یا خیر. و در مرحله‌ بعد نیز به‌ طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها می‌پردازد تا تأخیر زمانی‌ قطارها به‌ پایین‌ترین‌ حد امکان‌ برسد و هزینه‌های‌ راه‌آهن‌ کمتر شود. به‌ عبارت‌ دیگر بخش‌ حمل و نقل ریلی‌، بخش‌ نرم‌افزاری‌ راه‌آهن‌ است‌. این رشته شبیه به مهندس صنایع گرایش برنامه‌ریزی وتحلیل سیستم‌ها است. چون حدود 120 واحد آن با رشته مهندسی صنایع مشترک است و هدف آن نیز تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های سیستماتیک و مدل‌های ریاضی، مدیریت صنعت راه‌آهن را بر عهده بگیرند.

توانایی‌های‌ لازم :

دانشجویانی‌ در رشته‌ مهندسی‌ حمل و نقل ریلی‌ موفق‌ می‌شوند که‌ به‌ جامعه‌شناسی‌ علاقه‌مند باشند چون‌ این‌ رشته‌ بیشتر به‌ فاکتورهای‌ انسانی‌ در صنایع‌ می‌پردازد تا فاکتورهای‌ تکنولوژیکی‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه‌ریاضی‌، فیزیک‌ ، استاتیک‌، شیمی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، مبانی‌ ارتباطات‌ و علائم‌ الکتریکی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌ ، مبانی‌ زیرسازی‌ و روسازی‌ راه‌آهن‌، طرح‌ هندسی‌ خط‌ ، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، اصول‌ شبیه‌سازی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی، تئوری‌ احتمالات‌ و کاربرد آن‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، آمار مهندسی، تحقیق‌ در عملیات‌، ارزیابی‌ کار و زمان‌، مهندسی‌ فاکتورهای‌ انسانی‌، مقررات‌ عمومی‌ حرکت‌، طرح‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌، اقتصاد عمومی‌، اقتصاد مهندسی‌، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌، تئوری‌ رفتاری‌ لکوموتیو و واگن‌، تئوری‌ حرکت‌ قطارها، تعرفه‌ و بازرگانی‌ راه‌آهن‌، سیستم‌های‌ تخلیه‌ و بارگیری‌ ، روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها، طراحی‌ ایستگاه‌ها و خطوط‌ صنعتی‌، بررسی‌ فنی‌ و اقتصادی‌ انتخاب‌ مسیر.

موقعیت شغلی در ایران :

بازار کار مهندسی حمل و نقل ریلی مانند مهندسی ماشین‌های ریلی است با این تفاوت که فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند علاوه بر صنعت راه‌آهن، موقعیت شغلی یک مهندس صنایع را نیز داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *