1. تست آموزشی برای یاد گیری :به طور کلی تست های موجود به چندین دسته تقسیم می شوند که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم. یکی از تکنیک های تست زنی بسیار مهم و مفید مهارت در حل تست آموزشی است. تست آموزشی تستی است که برای اولین بار از یک مبحث حل می کنید. این نوع تستها در درجه نسبتا آسان قرار می گیرند. هدف این نوع از تست آشنا کردن شما با مفاهیم مطرح شده در آن درس است. در زدن این تست ها به زمان توجه نکنید و از خودتان توقعی برای صحیح پاسخ دادن نداشته باشید.
  2. تست های تثبیتی برای عمیق شدن یادگیری: تست های تثبیتی همانطور که از نامش پیداست برای تثبیت و حک شدن مطالب در ذهن زده می شوند. باید سوالاتی با درجه سختی بیشتری از مرحله قبل پیدا کنید. همچنین در این مرحله بایستی تمام مباحثی که در آن درس وجود دارد، پوشش داده شوند. به فرض مثال برای یک فصل زیست تنها تثبت یک یا دو گفتار کافی نبوده و شما بایستی بر تمام گفتار ها مسلط شوید. در اصل کل سر تیترهای سوالات آن فصل از کتاب تست باید پوشش داده می شود. این به معنی حل همه سوالات نمی باشد. در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت. برای افزایش مهارت زنی خود حتما تست تثبیتی در برنامه تان داشته باشید.
  3. تست های ارزیابی برای محک زدن: یکی از تکنیک های تست زنی حل تست ارزیابی است. ارزیابی یعنی امتحان کردن. در این مرحله باید شما معلم خودتان شوید. تست هایی که در دو مرحله قبل حس کرده اید مهم هستند را مشخص کنید. هم چنین منابعی را انتخاب کنید که سخت تر هستند. حالا تعدادی تست را مشخص نموده و از خود امتحان بگیرید. ترجیحا این کار را زمان دار انجام دهید تا مفید تر واقع شود. منابع سخت تر که گفتیم می تواند سوالات آزمون های موسسات کنکوری در آن مبحث باشد. کتاب های تست هم خودشان سوالاتی را گاها گلچین می کنند تا دانش آموز از خودش امتحان بگیرد.
  4. تست های زمان دار برای افزایش سرعت و دقت: متاسفانه کنکور بصورت زمان دار برگزار می شود. این موضوع سالانه عامل شکست درصد عمده ای از بچه ها در کنکور می شود. چون که بسیاری از مطالب را بلدید منتها کمبود وقت اجازه حل همه آنها را به شما نمی دهد. پس برای حل این مشکل پیشنهاد قطعی ما روش تست زنی زمان دار است. بسیاری از افراد تست ها را عموما زمان دار حل می کنند. اما اگر این کار از عهده شما خارج است باید در مرحله ای جداگانه آن را انجام دهید. برای اجرای این مرحله تعدادی تست مشابه تعداد تست های کنکور در آن درس انتخاب می کنید. سپس زمانی مشابه زمان پیشنهادی در دفترچه کنکور در نظر بگیرید و حل را شروع کنید. حتی اگر در زمان مقرر نتوانستید به سوالات پاسخ دهید باید پاسخگویی را تمام کنید. نهایتا هنگام بررسی سوالات به حل سوالات باقی مانده بپردازید. این فرایند دقیقا مانند آزمون های موسسات می باشد. این کار به افزایش مهارت تست زنی شما کمک زیادی می کند.
  5. تست های آموزشی را به صورت تک به تک بزنید: تک تک زدن یعنی صورت تست را می خوانید. بعد به سراغ گزینه ها می روید و با دقت یک به یک کلمات را بررسی می کنید. بعد پاسخ احتمالی تان را می دهید. حالا به جای آنکه همانند آزمون ها به سراغ سوال بعدی بروید باید به پاسخنامه رجوع کنید، جوابتان را چک کنید. در حال حاضر خوشبختانه اکثر منابع گزینه های سوال را یکی یکی بررسی می کنند. این موضوع باعث تسلز کام شما بر سوال می شود.
  6. تست های متنوع از همه مباحث درسی بزنید: همه مباحث را زیر تست پوشش دهید. کنکور فقط از چند تیتر مشخص گرفته نشده بلکه همه مباحث کتاب هدف طراحان هستند. فقط نکته مهم آنکه بعضی بخش ها خیلی زیاد و هر ساله در کنکور می آیند. سعی کنید وقت زیاد تری روی این ها بگذارید.
  7. تست ها را به صورت مخلوط بزنید تا آمادگی ذهنی تان زیاد شود: حل تست مخلوط هم روش و مهارت مهمی در تست زنی است که سر جلسه آزمون به شما کمک می کند بهتر درس را یاد آوری کنید. چیدمان تست ها در کتاب های تستی منظم و طبقه بندی شده است. علاوه بر رعایت این نظم از سوی شما در درجات اولیه یادگیری روش های تست زنی، تست مخلوط و رندوم فراموش نشود. منبع تستی را ورق زده و از هر صفحه چند تست بزنید.
  8. برای پوشش تمام مباحث تست ها را بصورت مضربی بزنید: برای آنکه بتوانید بگویید تست های فلان مبحث را زده اید نیاز نیست 100 درصد سوالات را جواب داده باشید. علاوه بر این موضوع شما بار اول تست مضربی بزنید. دفعه دوم که به سراغ تست ها می روید مضرب دیگری را انتخاب کنید. به همین منوال پیش بروید. نهایتا خواهید دید بخش عمده ای از کتاب توسط شما حل شده است! تکنیک تست زنی مضربی به این صورت است که فرضا بار اول تست های مضرب 3 همگی حل شوند. دفعه بعد مضرب 3 به علاوه یک و … . مثلا سری اول شماره های 0، 3، 6، 9، 12، 15 و … . سری دوم شماره های 1، 4، 7، 13، 16 و… .
  9. تست های زمان دارتان را با استفاده از کرنومتر بزنید: ویژگی متمایز کننده کرنومتر از ساعت عادی شمارش و اندازه گیری زمانی است که برای حل تست صرف می کنید. اقدام مفیدی در رابطه با این موضوع نوشتن زمان اندازه گیری شده در کنار هر تست برای تست ارزیابی یا زمان دار است. با این عمل بار دومی که سوال را حل کردید زمان را اندازه گرفته و با دفعه پیش مقایسه کنید. با این کار بطور نسبی به افزایش تسلط خود پی می برید.
  10.   برای تسلط بیشتر تست ها را در زمان کمتر از حد معین بزنید : اگر بتوانید در زمان تعیین شده تست ها را بزنید بید به شما تبریک بگوییم. چرا که این ناشی از پیشرفت جدی شماست اما کافی نیست. برای تسلط بیشتر و حرفه ای تر شدن در این مسئله در زمان کمتر از حد معین و استاندارد تست بزنید. این روش تست زنی از روش تست زنی زماندار هم فراتر است و می تواند شما را فوق حرفه ای کند! البته این روش را به دانش آموزان قوی تر توصیه می کنیم. در این صورت فراتر از مهارت تست زنی عمل کرده و فوق حرفه ای خواهید شد.
  11. تست های کتابتان را هایلایت و علامت دار کنید: اگر تست ها را به یک چشم بزنید و تفاوتی برای تک تک آنها قائل نشوید هنگام مرور به مشکل جدی بر می خورید. در کل اهمیت تست علامت دار موقع مرور بسیار به چشم می آید. این مسئله نیاز به توضیح بیشتری ندارد. فقط تست های هایلایت را در خود کتاب جواب ندهید تا دفعه بعد سفید باشد و برای حلش مجددا فکر کنید.
  12. تست های تیپ را حتما بشناسید و علامت گذاری کنید: تست های تیپ همان تست های روتین و همیشگی هستند که سالانه در کنکور تکرار می شوند. این سوالات از برگه برنده های داوطلبانند. چون سبک مشخصی دارند و گویا کنکور های قبل این هشدار را می دهند که این مبحث را مطالعه کنید تا امسال به راحتی به سوال هایش پاسخ دهید. تست تیپ را نخواهید شناخت مگر با حل مکرر سوالات کنکور های گذشته و اگر وقت کردید آزمون های موسسات در سال های قبل.
  13. تست ها را به خوبی و با صرف زمان تحلیل کنید: روش تحلیل تست های آموزشی و تثبیتی بسیار مهم و تاثیرگذار است. هرگز بدون تحلیل تستی را رها نکنید. در واقع این تکنیک جزئی از روش حل تست آموزشی است که به آن اشاره کردیم. حتی در حل تست ارزیابی و زمان دار هم تحلیل تست اهمیت دارد. در این فرآیند از صفر تا صد یک تست با گزینه ها و تمام نکات باید مو به مو بررسی شوند.
  14. نکات تست ها را بعد از تحلیل استخراج کرده و یادداشت کنید( نکته نویسی): نکته نویسی یا نت برداری از اصول ضروری در روش های تست زنی به حساب می آیند. برای این کار یک دفتر یادداشت برداری تهیه کنید. تمام نکات مهمی که فکر می کنید پتانسیل آمدن در کنکور را دارند بنویسید. نکته هایتان بایستی دسته بندی و منظم شوند. چون موقع مرور این نکات از بهترین منابع مختصر و مفیدتان شمره می شوند. به همین منظور باید همانند کتاب دارای نظم و طبقه بندی باشند.
  15. در درسهای تمرینی و تفهیمی حل تست همزمان با مطالعه اهمیت دارد( تست آموزشی): درس های این چنینی شامل زیست شناسی، فیزیک و ریاضی، شیمی، منطق و فلسفه و اقتصاد و برخی دروس عمومی مثل عربی می شود. به این صورت که در حین مطالعه همچنان که یک مطلب را می خوانید سعی کنید حداقل 5 الی 10 تست از آن بزنید. بدین ترتیب خیلی عمیق تر آن مطلب را فرا میگیرید. درس های محاسباتی در اکثر آموزش هایی که می دهند، تست هایی را بعنوان نمونه برای شما حل کرده اند. خود این کار یادگیری را بطور چشم گیری افزایش می دهد. توصیه این تکنیک هم برگرفته شده از همان است. شروع مهارت تست زنی با حل تست آموزشی است.
  16. در درسهای حفظی می توان تست ها را بعد از مطالعه و یادگیری حل نمود: این نکته را جدا از تیتر 15 زدیم چرا که در بالا گفتیم بطور همزمان و محدود تست آموزشی بزنید. اما توصیه ما در اینجا زدن اکثر تست های درس های حفظی بعد از مطالعه است. این روش اگر در درس های مفهومی اجرا شود سطح یادگیری پایین می آید. ولی بالعکس در درس های حفظی که شامل دروس عمومی است اثر بسیار مثبتی را شاهد هستیم.پس همانطور که مشاهده کردید روش های تست زنی در دروس مختلف مجزا و منحصر به فرد می باشد. نکته مهم این است که حتما برای هر درس روش مختص خودش را به کار بگیرید.
  17. فراوان تست زدن کلید طلایی موفقیت در کنکور است: از قدیم گفته اند هر بامش بیش برفش بیشتر! اکنون در زمان مطالعه برای کنکور هم هرقدر بیشتر تست بزنید و تلاشگر باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت. این عمل را باید به مرور در خود تقویت کنید. سعی کنید در پارت بعدی از تست زدنتان 10 درصد از کل تست های جلسه قبل را به تعداد تستی که امروز خواهید زد اضافه کنید. به این ترتیب پس از مدت کوتاهی خواهید دید که چقدر پیشرفت کرده اید. حل تست فراوان دقت و سرعت و مهارت تست زنی شما را به شدت افزایش می دهد.
  18. کیفیت حل تست را فراموش نکنید: در ادامه مطلب بالا باید گفت که تعداد بسیار تست به تنهایی ضامن موفقیت شما نیست. بلکه تست زنی هم مانند سایر کارها به کیفیت مطلوب نیازمند است. کیفیت بالای تست زنی را می توان با سنجش مقدار نکاتی که از تست ها در می آورید سنجید. هم چنین میزان وقتی که برای تحلیل آزمون ها یا تست ها اختصاص می دهید نشان دهنده کیفیت تست زنی شماست. یادتان باشد که کیفیت حل تست = تحلیل تست ها و نکته نویسی . این هم یک اصل مهم در آموزش مهارت تست زنی است.
  19. برای آشنایی با سبک سوالات کنکور، تست کنکور های گذشته را با دقت بیشتری بررسی کنید: خوشبختانه تمام کتاب های کنکوری در کنار تست های تالیفی شان تست های کنکور را پوشش داده اند. دانش آموزان هم در طول سال با زدن این تست ها با سبک سوالات کنکوری به قدر لازم آشنا می شوند. در انتهای زمان کنکوری تان هم به توصیه اکید مشاوران و افراد موفق در کنکور حتما شنیده اید که باید آزمون بدهید. آزمون های سه روز یک بار در خانه. در اصل آن موقع مجموعه های کنکور سراسری سالهای گذشته را در زمانی مشابه کنکور امتحان می دهید. با اجرای تمامی اقداماتی که گفته شد با سبک سوالات کنکور آشنا می شوید. در این صورت خیلی راحت تر از پس سوالات کنکور خودتان بر می آیید.
  20. حل تستهای تالیفی برای گرفتن ایده های احتمالی سوالات کنکور و افزایش تسلط مفید: وقتی از یک منبع معتبر تست بزنید بصورت چند جانبه سود می برید. از جمله این سود آشنایی با سوالاتی است که می توان بعنوان گزینه کنکوری به آن نگاه کرد. تکرار می کنیم منابع معتبر و رایج بازار این چنین هستند. وگرنه منابعی که طرفدار چندانی ندارند تنها وقت ارزشمند کنکوری ها را هدر می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *