یکی از مهم ترین موانعی که جلوی موثر بودن شمارو میگیرد عدم تمرکز کافی روی کارهاست.این روزها عواملی که حواس مارو پرت میکنند همه جا هستند. درفضای بیرون خانه ، درخانه یا حتی درو مغزهای ما.به همین دلیل ما باید به طور کامل حواسمان به این عوامل باشد وتمام تلاش خودرا بکنیم تا جلوی این عوامل مزاحم را بگیریم وبه گونه ای لحظات روز خود را برنامه ریزی کنیم که بتوانیم زمان خودرا به خوبی و موثر مدیریت کنیم. هرچقدر تمرکز ما در کار زیادتر باشد ما باسرعت ودقت بیشتری میتوانیم کارهای خودرابه سرانجام برسانیم.

راه های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارد که ما دراین مطلب میخواهیم پنج شیوه خوب وموثر را برای افزایش میزان تمرکزتان به شما معرفی کنیم.

 

 

1.روی کاغذ خط خطی کنید.

برای بسیاری از مردم این کار هدردادن زمان است .اما نتایج پژوهش ها نشان میدهد که اینکار ابزاری برای فکرکردن است وتمرین خوبی است که به شما کمک میکند روی کار های خود تمرکز کنید.علاوه براین ،اینکار به شما کمک میکند تا هوشیارتر ،موثرتر وخلاق تر عمل کنید.

بنابراین خط خطی کردن روی کاغذ میتواند یکی از بهترین همراهان باشد.اینکار در طول یک جلسه یا درحین گوش دادن به یک سخنرانی به شما کمک میکند تا بادقت وتمرکز بیشتری به طرف مقابل خوئ گوش دهید.

 

2.فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهید تهیه کنید.

تهیه فهرست کارهایی که باید انجام دهیم یکی از موثرترین شیوه ها برای بالا بردن راندمان کاری است . بااین حال نظرتان در مورد کارهایی که نباید انجام بدهیم چیست ؟

شما میتوانید کارهایی که باید از انجام آنها خودداری کنید مانند :عادت بد یا چیز هایی که تمرکز شمارا میگیرندیادداشت کنید.ابتدا باید مهم ترین چیزی که در طول روز حواس شمارا پرت میکندشناسایی کنید.با اینکار شما آنهارا شناسایی کردید ودر طول روز حواستان به آنها هست .گاهی یک یادآوری سریع در مورد کاری که نباید آن را انجام دهیم،تاثیربسیار زیادی روی ما میگذارد.

 

3.کاری کاملا متفاوت انجام دهید.

وقتی قصد انجام کاری را دارید ونمیتوانید روی آن تمرکز کنیدبرای مدتی کوتاه یک کار دیگر انجام دهید.نتیجه اینکار را تا زمانی که آن را انجام ندهید،؛نمیبینید. این کار شبیه فرایند ایده پردازی است .به این معنی که وقتی فکر کردن به ایده هارا متوقف میکنید ایده های بیشتری به ذهنتان می رسد .بنابراین گاهی حواستان دائما پرت میشود،به جای اینکه سعی کنید روی کار تمرکز کنید از پشت میز بیرون آمده  قدم بزنید ،اندکی ورزش کنید گفت وگوی کوتاهی با کسی انجام دهید به دوستی تلفن بزنید اتاق خودرا تمیز کنید یا به یک موسیقی گوش دهید.

4.آدامس بجوید.

ثابت شده که آدامس جویدن به ذهن ما قدرت میدهد راندمان ها را بالا می برد و به ما کمک میکند مدت زمان زیادی تمرکز کنیم .نتایج پژوهشی در دانشگاه کاردیف نشان میدهد که جویدن آدامس به ما کمک میکند تا حین انجام کاری طولانی ومداوم تمرکز خودرا حفظ کنیم.بنابراین دفعه بعد که قصد انجام کاری زمان بر وکسل کننده را داشتید آدامس بجوید تا تمرکز شما حفظ شود.

 

5.مدیتیشن کنید.

احتمالا شما درباره تاثیرات مدیتیشن نکات زیادی را شنیده اید اما اکثرا در مورد تاثیرات بلندمدت آن صحبت میشود.این نکته درست است.

مدیتیشن به شیوه های مختلفی به سلامت جسم شما کمک میکند. ازتقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون  وکاهش ابتلا به برخی بیماری ها گرفته تا دست وپنجه نرم کردن با افسردگی.

مدیتیشن برای افزایش تمرکز هم بسیار خوب است.اگر اینکار را تبدیل به عادت روزانه کنید یاد میگیرید که چگونه در زمان حال زندگی کنید وچگونه در زمان حال زندگی کنید و چگونه به طور مداوم روی کاری تمرکز کنید و چگونه افمار تصادفی را از ذهن خود خارج کنید که این مورد آخر یکی از مهم ترین دلایل عدم توانایی در خالی کردن مغز است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!