توضیحات کارنامه کنکور

Description: C:\Users\GREEN\Desktop\3.png

انتخاب رشته کنکور سراسری یک امر مهم و حساس است و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود چرا که با اشتباه در انتخاب رشته یقینا آینده تحصیلی و حتی ممکن است آینده شغلی شما تغییر کند. جهت انجام یک انتخاب رشته ایده آل بایستی چند فاکتور را قبل از انجام انتخاب رشته مدنظر قرار دهید. یکی از این فاکتورها مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری است و دیگری اطلاع کامل از مندرجات کارنامه کنکور سراسری است همچنین یکی دیگر از عوامل مهم قبل از انجام انتخاب رشته انجام مشاوره انتخاب رشته کنکور با یک مشاور خبره و با تجربه می باشد. در این مقاله قصد داریم به فاکتور اطلاع از توضیحات کارنامه کنکور بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

هنگام انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری، بیشتر به رتبه در سهمیه توجه کنید.

توضیحات کارنامه کنکور سراسری

در کارنامه اولیه ای که هنگام اعلام نتایج کنکور سراسری برای شما صادر می شود، اطلاعات مهمی درج شده است. این اطلاعات در 4 قسمت جداگانه با عناوین مختلف درج شده است.

  • اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
  • اعلام علاقمندی بر اساس تقاضانامه
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
  • وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه آزمایشی، که در این بخش به توضیح کامل هر یک خواهیم پرداخت
Description: https://iranmoshavere.com/wp-content/uploads/2018/04/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87.png

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

در این قسمت به اطلاعات هویتی و تحصیلی داوطلب اشاره شده است. از مهم ترین اطلاعات این قسمت می توان به سهمیه اعمال شده، استان، ناحیه و قطب بومی اشاره کرد. داوطلبان می بایست تمامی اطلاعات مندرج در این قسمت را به دقت بررسی کرده و چنان چه مغایرتی را با اطلاعات حقیقی خود ملاحظه نمودند با ارسال درخواست حتما این موضوع را به اطلاع سازمان سنجش آموزش کشور برسانند.

نکته دیگری که داوطلبان باید در نظر داشته باشند اعمال شدن سهمیه آن هاست. چرا که سهمیه های کنکور تاثیر به سزایی در پذیرفته شدن نهایی آن ها در رشته و دانشگاه مورد نظر خواهد داشت.

ممکن است برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش بیاید که منظور از استان، ناحیه و قطب بومی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بومی گزینی شیوه ای برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است که برای جذب دانشجو در دانشگاه های کشور اعمال می شود. در این روش دانشگاه ها ملزم هستند تقریبا 20 درصد از ظرفیت رشته های خود را به داوطلبان آزاد (غیربومی) و مابقی ظرفیت (حدود 80 درصد) را به داوطلبان بومی خود اختصاص دهند.

داوطلبان چنان چه انتخاب رشته خود را با توجه به استان، ناحیه و قطب بومی خود انجام دهند قطعا شانس پذیرش بهتری نسبت به سایر داوطلبان خواهد داشت. در صورتی که تمایل دارید توضیحات تکمیلی درباره این موضوع را دریافت نمایید می توانید از مشاوران آموزشگاه علمی عرفان کمک بگیرید.

اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

این قسمت شامل علاقه مندی های داوطلب می باشد که در هنگام ثبت نام تقاضای خود را نسبت به این گزینه ها اعلام کرده اند. ممکن است برخی از داوطلبان در زمان ثبت نام تمایل به اعلام علاقه مندی در دوره های پیام نور و غیرانتفاعی نداشته اند اما با ملاحظه کارنامه خود نظرشان تغییر نماید که در این صورت می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مجددا نسبت به خرید کارت اعتباری با عنوان “سریال علاقه مندی به گزینش در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی آزمون سراسری” اقدام نمایند تا امکان انتخاب رشته های این دانشگاه برای آن ها فراهم گردد.

همچنین داوطلبانی که در زمان ثبت نام سهمیه کارمندی و بهیاری خود را انتخاب نکرده اند می توانند از طریق ارسال درخواست به سازمان سنجش یا از طریق لینک فعال شده در زمان انتخاب رشته، تقاضای خود را برای ثبت این سهمیه ها اعلام دارند.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی

در این قسمت علاوه بر اطلاعاتی همچون شماره داوطلبی و گروه آزمایشی، مشخص شده که آیا در دوره های روزانه و نوبت دوم – مجازی، پردیس خودگران و مازاد ظرفیت – بهیاران – دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی – رشته های پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین در رشته های بدون کنکور پذیرفته شده اید یا خیر. چنان چه زیر هر یک از موارد مذکور عبارت “مجاز” نوشته شده باشد یعنی شما می توانید در آن دوره و یا دانشگاه انتخاب رشته کنید و چنانچه زیر موارد فوق عبارت “غیر مجاز” درج شده باشد یعنی شما هنگام انتخاب رشته نمی توانید کد رشته های آن دوره یا دانشگاه را انتخاب کنید.

وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه رشته امتحانی

در این قسمت جدول دیگری نیز وجود دارد که در آن وضعیت رتبه و نمره کل شما در هر زیرگروه رشته امتحانی مشخص شده است.

  • در واقع در این قسمت میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم شما در زیرگروه های مختلف مشخص شده است.
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی شما در زیرگروه های مختلف مشخص شده است.
  • وضعیت رتبه در سهمیه شما بین افراد شرکت کننده در رشته امتحانی شما مشخص شده است.
  • رتبه کشوری شما بدون در نظر گرفتن سهمیه در بین تمامی افراد شرکت کننده در رشته امتحانی شما مشخص گردیده است.
  • وضعیت نمره کل نهایی شما در زیر گروه های مختلف رشته امتحانیتان درج گردیده است و همچنین مشخص شده که در هر زیر گروه سوابق تحصیلی شما تاثیر مثبت داشته و یا فاقد تاثیر مثبت بوده است.

نکته قابل توجه

چنانچه رتبه شما نسبت به معدلی که در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده اید وضعیت بدتری داشته باشد. در صورتی که سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید تاثیر مثبتی بر رتبه شما خواهد داشت. و اگر سوابق تحصیلی خوبی نداشته باشید همانطور که گفته شد زیر عبارت تاثیر سوابق تحصیلی فاقد تاثیر مثبت نوشته می شود یعنی هیچ تاثیر خوب یا بدی بر رتبه شما نخواهداشت.

رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم گروه آزمایشی داوطلب

در این جدول که جدول آخر موجود در کارنامه شما می باشد ماکزیمم رتبه کل زیرگروه ها، رتبه کل در سهمیه، آخرین رتبه مجاز در سهمیه (دوره های روزانه و نوبت دوم) و همچنین رتبه کشوری شما بدون اعمال سهمیه درج گردیده است. مهم ترین بخش این جدول قسمت رتبه کل در سهمیه که رتبه زیرگروه از رتبه در سهمیه با اهمیت تر می باشد.

مثلا اگر زیر عبارت رتبه در سهمیه عدد 4320 درج شده باشد نشان می دهد که بین تمامی داوطلبان هم سهمیه شما (مناطق 3 گانه یا شاهد و ایثارگر) شما نفر 4320 شده اید و مهم ترین ملاک در انتخاب رشته توجه به رتبه در سهمیه در زیرگروه های مختلف می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *