مهم ترین درس عمومی در کنکور با ضریب 4 در درس ادبیات فارسی است. در روش مطالعه فارسی در ابتدا باید تعیین کنید چه سطحی دارید. اگر در مطالعه تشریحی متوسط و متوسط رو به بالا بوده اید می توانید و بهتر است که ادبیات را به صورت مبحثی مطالعه کنید. در غیر این صورت در صورتی که ضعیف هستید ادبیات را باید درس به درس بخوانید. یا از روش جایگزین که در انتها این مقاله گفته می شود استفاده کنید.

روش مطالعه فارسی، روش مبحثی

ادبیات متشکل از 5 مبحث مختلف است. قرابت معنایی، آزایه های ادبی، واژگان و املا، تاریخ ادبیات و زبان فارسی. در این روش مطالعه فارسی باید کتاب هایی تهیه کنید که مباحث مختلف ادبیات را به صورت مجزا از هم ارائه کرده باشد. پس از مشاوره خود بخواهید در انتخاب کتاب شما را راهنمایی کنند.

قرابت معنایی

برای مطالعه قرابت معنایی بیت ها، باید ابیات کتاب درسی را به خوبی بررسی کنید و حول هر بیت تعدادی تست مرتبط بزنید. یعنی قدم اول برای یادگیری قرابت معنایی این است که معانی و مفاهیم بیت های داخل کتاب درسی را بلد باشید و بعد فقط تمرین کنید و به صورت روزانه تست بزنید. سعی کنید در ابتدا برای حل هر تست، مفهومی که از هر بیت دریافت می کنید را رو به روی آن بنویسیدو بعد گزینه درست را انتخاب کنید.

همچنین بیت هایی که فهمیدن آن ها برای شما سخت است را در یک برگه جداگانه بنویسید و مفهوم آن را هم رو به روی آن بنویسید و هر چند وقت یک بار این برگه را بخوانید. دقت کنید که در ابتدا این روند شاید برای شما سخت باشد اما به تدریج سطح شما تغییر می کند و شما کاملا این تغییر را حس می کنید.

آرایه ادبی

برای مطالعه آرایه های ادبی این گونه عمل کنید. اول هر آرایه را تک به تک خوب مطالعه کرده و تست آموزشی از آن ها حل کنید. هرچند آرایه را هم باید تست ترکیبی و مخلوط هم کار کنید ولی برای اینکه بتوانید در نهایت به یک نتیجه خوب در این تست ها برسید، لازم است اول قوانین تک تک آرایه ها را بلد باشید. وقتی کلیه آرایه ها را مطالعه کردید تعداد زیادی تست ترکیبی و مخلوط بزنید. برای آرایه ادبی هم به صورت روزانه تست حل کنید و البته خیلی صبور باشید. قطعا با این روند نتیجه می گیرید.

واژگان ادبیات

واژگان ادبیات را هم به روش تصویر سازی می توان یاد گرفت و هم به صورت روزانه مطالعه و حفظ نمود. مرور کردن در این مبحث اهمیت ویژه ای دارد. همچنین می توانید از جعبه لایتنر برای یادگیری لغات استفاده کنید. همچنین حتما لغاتی که در انتهای کتاب درسی آمده است را با دقت یاد بگیرید حتی معنی سوم و چهارم و… واژه را هم حفظ کنید.

تاریخ ادبیات

این مبحث کاملا حفظی بوده و به روش رمز گردانی، تصویر سازی می توان به حافظه سپرد. مرور کردن در این مبحث هم مهم است. در نظام جدید این مبحث بسیار محدود شده و تقریبا می توان گفت حذف شده است. پس قطعا در این زمینه کار برای نظام جدیدی ها راحت شده است.

زبان فارسی

یک مبحث کاملا تمرینی و تفهیمی است. در نظام جدید این مبحث تحت عنوان قلمرو زبانی در درس فارسی آمده است. در این مبحث لازم است ابتدا درس را مطالعه کرده و سپس تمرین و تست زیادی حل کنید. البته حتما باید مرور داشته باشید و سعی کنید نکات آن را هم بفهمید و هم به خاطر بسپارید.

روش مطالعه فارسی، روش درس به درس

برای روش مطالعه فارسی در دو صورت از روش درس به درس استفاده کنید. اول اینکه در ادبیات سطح متوسط رو به پایین  داشته باشید. دوم اینکه در آزمون های آزمایشی تصمیم داشته باشید که دقیقا منطبق با برنامه آزمون پیش بروید. در هر حال برای این روش باید کتابی تهیه کنید که به صورت درس به درس تست های کنکور را ارائه کرده باشد.

روش جایگزین

این روش مطالعه فارسی برای دانش آموزان ضعیف و تقویت پایه است. برای تقویت پایه می توانید از مشاور خود بخواهید که به شما کتاب معرفی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *